KUALA LUMPUR (Bisnis Jakarta) – Tiga atlet juara dunia asal Malaysia akan membawa bendera Malaysia atau Jalur Gemilang dalam upacara pembukaan SEA Games, di Kuala Lumpur 2017 (KL2017). Menteri Pemuda dan Olah Raga Malaysia Khairy Jamaluddin, di Kuala Lumpur, Selasa, menyebutkan tiga juara dunia itu adalah Azizulhasni Awang (sepeda), Mohd Al Jufferi Jamari (silat), dan Cheong Jun Hoong (terjun) diberi penghormatan membawa Jalur Gemilang dalam pembukaan di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 19 Agustus ini.

“Ketiga atlet ini merupakan juara dunia. Penghormatan sebagai pembawa Jalur Gemilang dalam upacara pembukaan akan diberikan kepada Cheong Jun Hoong, Al Jufferi, dan Azizulhasni Awang,” kata Khairy.

Al Jufferi yang juga Olahragawan Kebangsaan 2015 membuktikan dia adalah jago silat yang sukar ditumbangkan dalam kejuaraan dunia buat tiga kali berturut-turut dalam kelas putera E di Bali, Indonesia tahun lalu.

Azizulhasni mencatat sejarah sebagai peserta lomba sepeda pertama Malaysia bergelar juara dunia dengan memenangi perlombaan di Hong Kong pada April lalu. Keberhasilan Al Jufferi dan Azizulhasni kemudian disusul oleh kemenangan tidak diduga Jun Hoong yang meraih emas 10 meter platform individu wanita dalam Kejuaraan Akuatik Dunia di Budapest, bulan lalu. (grd/ant)